Izglītības ziņas
grāmatas

Ikvienam spriestspējīgam cilvēkam skaidrs, ka bibliotēkai un lasītprasmei ir simbiotiskas attiecības, vienkāršiem vārdiem sakot, grāmatas ir domātas lasīšanai. Bet ko darīt, ja vēlme un spēja lasīt grāmatas samazinās vai vispār zūd?

Pēdējo starptautisko pētījumu rezultāti liecina, ka Latvijas bērnu un jauniešu lasītprasme pasliktinās. Ir daudz bērnu, kuri tīri tehniski prot lasīt, bet izlasīto tekstu nesaprot. Veidojas tāds kā apburtais loks – bērnam zūd interese lasīt, jo viņš nesaprot izlasīto, savukārt, ja viņš nelasa, vārdu krājums nekļūst bagātāks.

Ko lietas labā var darīt bibliotēka? Skaidrs, ka bibliotēka viena pati bez bērna un jaunieša ģimenes, sabiedrības un skolas palīdzības lasītprasmes, precīzāk, lasītneprasmes, problēmu atrisināt nevarēs. Bites bibliotēkā, kuras vadītāja esmu trešo gadu, katru decembri tiek izstrādāts diezgan detalizēts nākamā gada plāns darbam ar bērnu un jauniešu auditoriju. Var teikt, ka gandrīz katra plānotā aktivitāte lielākā vai mazākā mērā ir saistīta ar lasītprasmes veicināšanu, t.i., jebkuras bibliotekārās stundas vai izzinošās nodarbības, vai radošās darbnīcas, vai izstādes, vai konkursa, vai pasākuma, vai citas darbības ietvaros bērniem piesaistošā veidā tiek akcentēts kādas grāmatas vai grāmatu lasīšanas nozīmīgums un mēģināts dot impulsu grāmatu lasīšanu ieviest savā dzīvē kā paradumu. Katra semestra sākumā  aktivitāšu plāns tiek aizsūtīts uz vietējām izglītības iestādēm, savukārt ģimenēm ar bērniem domāto aktivitāšu afišas un apraksti tiek izvietoti gan bibliotēkas facebook lapā, gan nosūtīti Dobeles novada komunikācijas speciālistiem, kuri tālāk nodrošina to publicitāti.

Prieks, ka izveidojusies cieša un rezultatīva sadarbība ar Kroņaucē esošajām izglītības iestādēm, proti, PII “Sprīdītis” un Annas Brigaderes pamatskolu, kuru pedagogi un skolēni labprāt iesaistās ikvienā Bites bibliotēkas piedāvātajā aktivitātē bērniem un pusaudžiem un domā par lasītprasmes veicināšanu. Īpaši iecienītas ir bibliotekārās nodarbības. Tā kā lauku skolai nav plašu iespēju piedāvāt alternatīvas mācību stundas ārpus izglītības iestādes, kā to paredz projekts ”Kompetenču pieeja mācību saturā”, tad cenšos būt kā atbalsts mācību procesā vietējām izglītības iestādēm. Nodarbības pēc struktūras daļēji tiek veidotas kā mācību stundas, formulējot mērķi, uzdevumus, sasniedzamos rezultātus, un mēģinātas pielāgot  izglītības reformas ”Skola 2030” programmām.  Plānojot bibliotekārās stundas, tiek ņemti vērā šādi priekšnosacījumi: vecumposmam atbilstoša tematika, aktualitāte (literātam nozīmīga jubileja, svinama diena, sabiedrībā svarīgs jautājums, problēma u.c.), dažādu vecumposmu grupu iekļāvums.

Šī gada februārī tika organizētas vairākas lasītveicināšanas aktivitātes bērnu auditorijai. Nodarbībā ”Mīļpasaku autore Margarita Stāraste”, kuras mērķis bija ieinteresēt bērnus par mēneša jubilāres Margaritas Stārastes daiļradi, rosinot būt radošiem un labvēlīgiem pret apkārtējiem un redzēt krāsu niansēm bagātu pasauli, piedalījās septiņas bērnu grupas, t.i., 81 bērns. Nodarbību dalībnieki  apskatīja Margaritas Stārastes grāmatu izstādi, ar interesi klausījās rakstnieces pasakas lasījumā un izteica savas domas par dzirdēto, vēroja animācijas filmu “Sārtulis” un kopīgi apsprieda redzēto, spēlējās ar krāsām un demonstrēja vērīgumu interaktīvajā spēlē. Savukārt 5.klases skolēni bibliotekārās  nodarbības “Nacionālās skaļās lasīšanas konkurss sācies” laikā guva informāciju par sacensību etapiem, norisi un demonstrēja savu prasmi izvēlēties piemērotu lasāmvielu un lasītprieku, skaļi izlasot fragmentu no izvēlētās grāmatas. Pēdējā februāra dienā Bites bibliotēkā pulcējās čaklākie grāmatu lasītāji – lasītveicināšanas programmas “Bērnu, jauniešu un vecāku žūrija 2023” dalībnieki un atbalstītāji, lai kopīgi izvērtētu pērnā gada veikumu un saņemtu pateicības balvas, un gūtu ierosmi turpināt sākto ceļojumu pa grāmatu pasauli arī šajā gadā. Pasākuma dalībniekiem tika dota iespēja tikties ar bērnu grāmatu autori, mūsu novadnieci, šī gada Latvijas Literatūras gada balvas nominanti Aiju Lisovsku, kura motivēja bērnus saskatīt un pieņemt  gan sevī, gan citos īpašo, neatkārtojamo un, protams, lasīt grāmatas.

grāmatas

Nacionālās skaļās lasīšanas konkurss sācies 5.klasē

grāmatas

Mīļpasaku autore Margarita Stāraste, četrgadīgie bērni

Manuprāt, jaunās paaudzes lasītprasmes pilnveidošana ir sistemātisks, komplekss un atbilstošas metodikas prasošs darbs, kurā ikviena bibliotēka var dot savu artavu. Prieks, ka LNB izsludinātā cikla “Latviešu grāmatai 500” 2024. gada galvenā tēma “Bibliotēkas un lasīšana” sniedz bibliotēkām vēl lielāku impulsu iesaistīties lasītprasmes veicināšanas aktivitātēs.

 

Informāciju sagatavoja: Gita Čigāne, Bites bibliotēkas vadītāja

Foto no bibliotēkas arhīva