2025. gada 30. oktobrī Dobeles Pieaugušo izglītības un uzņēmējdarbības atbalsta centrā (PIUAC) aizsākās ESF Plus projekta “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” aktivitātes. Tajās piedalījās 25 Jelgavas tehnikuma izglītojamie, kuri iepazina tekstilapdrukas tehnoloģijas un izmēģināja spēkus praktiskā radošā darbā – radot savus unikālos auduma maisiņus.
Nodarbības sākumā dalībnieki klausījās prezentāciju “Tekstila apdrukas veidi”, uzzinot par dažādām apdrukas tehnikām, materiāliem un to pielietojumu. Pēc tam jaunieši paši izmantoja TERMOPRESI un tekstilpārneses plēvi, lai izveidotu savu dizainu un uzklātu to uz auduma maisiņa virsmas. Praktiskā darba gaitā viņi iepazina, kā notiek siltuma un spiediena iedarbība uz materiālu, kā arī analizēja, kura tehnika nodrošina ilgtspējīgāku un kvalitatīvāku rezultātu.
Šī aktivitāte ir daļa no projekta mērķa – iedvesmot 10.–12. klašu skolēnus un profesionālās izglītības audzēkņus praktiski apgūt STEM un pilsoniskās jomas, sasaistot teoriju ar radošu, reālu darbību, kas palīdz izvēlēties nākotnes mācību virzienu vai profesiju.
Kā norāda STEM nodarbību vadītāja Elīna Zalcmane, dalībnieku atsauksmes apliecina, ka šī nodarbība bijusi gan izglītojoša, gan iedvesmojoša. “Daudzi uzsvēra, ka bijis aizraujoši pašiem izmēģināt termoapdrukas tehniku, redzēt, kā teorētiskas zināšanas pārtop praktiskā rezultātā, un izveidot paša dizainētu auduma maisiņu. Jaunieši atzina, ka šāda pieredze ļauj uzzināt, kā darboties ar termoapdrukas iekārtu un praktiski apgūt jaunas prasmes. Kāds no dalībniekiem piebilda, ka īpaši patika iespēja pašam uztaisīt savu maisiņu, bet citi norādīja, ka viss bijis ļoti interesanti un viss paticis,” par aizvadīto nodarbību iespaidos dalās OpenLab datorgrafiķe Elīna.
Kā norāda E.Zalcmane, vienlaikus jaunieši sniedza arī ierosinājumus turpmākai pilnveidei – daļa vēlētos vairāk praktisko iespēju, piemēram, izmēģināt apdruku arī uz krekliem vai radīt vairāk dažādu priekšmetu. Cits ieteikums bija par plašākām diskusijām nodarbības laikā, taču vairums respondentu atzina, ka nodarbība bijusi jaunām zināšanām un prasmēm piepildīta.
Jelgavas tehnikuma izglītojamo atsauksmes liecina, ka dalībnieki ir guvuši ne tikai zināšanas, bet arī lielāku interesi turpināt izzināt tehnoloģiju un dizaina jomu, kā arī spēju novērtēt radošu pieeju STEM priekšmetiem.
“Pasākums ne tikai attīsta tehniskās un radošās prasmes, bet arī veicina atbildīgu attieksmi pret vidi, jo dalībnieki rada ilgtspējīgus, atkārtoti lietojamus priekšmetus – personalizētus auduma maisiņus,” noslēgumā secina OpenLab datorgrafiķe.
Aktivitātes īstenotas Valsts izglītības attīstības aģentūras īstenotā ESF+ projekta Nr. 4.2.2.1/1/25/I/001 “STEM un pilsoniskās līdzdalības norises plašākai izglītības pieredzei un karjeras izvēlei” ietvaros.
 
     
     
     
    