?!XFragen und Feedback
Image CAPTCHA
Geben Sie die im Bild gezeigte Zeichenfolge ein.
X
Fragen und Feedback
Image CAPTCHA
Geben Sie die im Bild gezeigte Zeichenfolge ein.

William Byrd Consort koncerts Īlē

21 june 2022
Tu 19:00
Dobeles novadā

Atjaunotā William Byrd Consort sastāvs būs dzirdams Īlē, Spārnu pilskalnā.

Šogad ar renesanses mūzikas programmu Angļu galma pastorāle 21. jūnijā plkst. 19.00 Dobeles rajona Īlē, Spārnu pilskalnā izskanēs koncerts, kas ceturto gadu pēc kārtas godinās opertenora, Lācplēša Kara ordeņa kavaliera Jāņa Vītiņa piemiņu.

Iepriekšējos trīs gados J. Vītiņa dzīvesvietā izskanēja koncertprogrammas “Arrivederci, Roma!”, “Monteverdi virsotnes” un “No krēslas līdz rītausmai”, piedaloties operas un senās mūzikas solistiem un mūziķiem, kā arī ģitāras virtuozam Kasparam Zemītim. Šovasar tradīcija turpinās un 21. jūnijā tiks atskaņota koncertprogramma Angļu galma pastorāle. Tās pamatā izvēlēti angļu dižrenesanses komponistu madrigāli, kas skanējuši gan galmā, gan ārpus tā Anglijā 16./17. gadsimtā. Koncertā uzstāsies atjaunotais William Byrd Consort, klavesīniste Gertruda Jerjomenko, gambists Ainārs Paukšēns un flautiste Ieva Nīmane. Koncertu vadīs kādreizējais William Byrd Consort dziedātājs, muzikologs un LR3 žurnālists Orests Silabriedis.

Lai gan madrigāla pirmsākumi rodami Itālijā, visspilgtāk tā sacerēšanas tradīcija attīstījusies 16./17.gs. Anglijā, kas sakrīt ar karalienes Elizabetes I valdīšanas laiku – dēvētu arī par Zelta laikmetu Anglijā. Mūzikas vēstures līnijā šo gadsimtu mija atrodas tieši starp vēlīno renesansi un agrīno baroku, kur aizvien pieaugošāka nozīme ir kompozīciju tekstuālajai pusei, valodai un tās retorikai. Šajā laikā līdzās izcilajam dzejniekam un vārdu meistaram Viljamam Šekspīram dzīvo angļu madrigālu komponisti – žanra pamatlicējs Viljams Bērds (Byrd), Tomass Morlijs (Morley), Tomass Vīlks (Weelkes), Džons Vilbijs (Wilbye) un Džons Daulends (Dowland). Madrigālos bieži tiek pieminēti mītiskie tēli, īpaši nimfas. Vienā brīdī mēs atrodamies pļavā un apdziedam putnus, ziedus un visu dzīvo, bet nākamajā brīdī esam pie dzīru galda vai vientuļi izraudam salauztu sirdi – šī pastorālā idille sevišķi labi piederas koncerta programmai brīvā dabā. 

Programmas skaņdarbi komponēti dažādiem mūziķu sastāviem – tie ir gan piecbalsīgi dziedājumi pilnā William Byrd Consort sastāvā, gan trīs- un divbalsīgas dziesmas, kā arī solo numuri balsij vai instrumentam ar klavesīna pavadījumu. Ansambļa sastāva maiņa dažādo skanējumu un mūzikā veido izteiksmīgus kontrastus.

William Byrd Consort ansambļa pamatideja un mērķis ir piedāvāt klausītājiem vēsturiski informētu mūzikas interpretāciju. Ansamblis nebaidās no izaicinājumiem un vēlas, lai renesanses laika populārā mūzika arī mūsdienās tiktu uztverta tikpat saprotami kā tad, kad tā tika radīta. William Byrd Consort pirmsākumi meklējami 1991. gadā, kad to dibināja diriģents un dziedātājs Andris Veismanis. Ansamblis atjaunoja darbību 2010. gadā, kad senās mūzikas dziedāšanu uzsāka A. Veismaņa meita Aija. Šobrīd William Byrd Consort turpina savu darbību jaunā sastāvā: tie ir dziedātāji, kuri joprojām studē vai studējuši senās mūzikas vēsturiski informētu interpretāciju gan Latvijā, gan studijās un meistarklasēs senās mūzikas centros Eiropā. Ansambļa sastāvā darbojas soprāni Aija Veismane un Nora Kalniņa, kontrtenors Jēkabs Bernāts, tenors Ansis Bētiņš un bass Emīls Gilučs.

 

Par Jāni Vītiņu:

Jānis Vītiņš dzimis 1894. gada 14. okrobrī Aizputes apriņķa Dzērves pagastā.

1915. gadā Vītiņu iesauca Krievijas armijā, savukārt 1919. gadā mobilizēja Latvijas armijā, kur kā virsleitnants viņš demonstrēja varonību cīņās pie Bolderājas, kā arī sāka publiski uzstāties – dziedāt. Paralēli studijām Latvijas Konservatorijā Vītiņš dziedāja arī Latvijas Nacionālās operas korī, kur arvien biežāk viņam sāka uzticēt solo partijas. 1921. gadā Vītiņu par cīņām 1919. gada 3. novembrī pie Šmita un Dreimaņu mājām Bolderājas rajonā apbalvoja ar Lāčplēša Kara ordeni.

Ņēmot vērā prasīgā maestro Emila Kupera ieteikumu, Vītiņš devās uz Itāliju un jau 1929. gadā Milānā izpildīja Rūdolfa lomu Pučīni operā "Bohēma". Tajā pašā gadā viņš nonāca Vācijā, kur noslēdza līgumu ar Frīdriha teātri Desavā. Pēcāk tika uzsākta tūre Dienvidslāvijā, savukārt laika posmā no 1931. līdz 1937. gadam ar skatuves vārdu Jan Witin viņš dziedāja Vācijā, Šveicē, Holandē un Somijā, tādējādi līdztekus Marisam Vētram, Rūdolfam Bērziņam un Artūram Priedniekam kļūstot par starptautiski pazīstamu un augstā vērtē turētu Latvijas tenoru.

1940. gadā pēc okupācijas jaunā vara Vītiņam piedāvāja kļūt par operteātra direktoru, taču, būdams īstens nacionālists, viņš atteicās, turklāt aicināja varas izteiktajiem piedāvājumiem nepiekrist arī kolēģus. Vītiņš iesaistījās jaundibinātajā pretestības kustībā "Tēvijas sargi", kur kļuva par Ārējo sakaru nodaļas vadītāju. Rezultātā 1941.gada 6. martā viņš tika apcietināts un apsūdzēts spiegošanā Vācijas labā.

Nāvessods Janim Vītiņam tika izpildīts 1941. gada 12. novembrī Astrahaņas cietumā. Pirms nāves varonīgais tenors esot lūdzis atļauju nodziedāt āriju no Umberto Džordano operas "Andrē Šenjē". (No: Sabīne Košeļeva; Dziedāt, dzert un karot; 25.07.2018.; www.delfi.lv)

 

Ieeja koncertā bez maksas.

 

Koncertu atbalsta Dobeles novada pašvaldība un Valsts Kultūrkapitāla fonds.

 

 

Informācija par pasākumu:

Sintija Liekniņa

26133692

lieknina@inbox.lv

 

 

Relīzi sagatavoja:

Nora Kalniņa

29352446

noravitina@gmail.com