?!XJautājumi un ierosinājumi
X
Jautājumi un ierosinājumi
?!XPieteikt problēmu
Lai operatīvi novērstu iedzīvotāju konstatētās problēmas Dobeles novada pilsētā un ciematos, Jums ir iespēja par to informēt pašvaldības operatīvos dienestus, piemēram, par bojātu ielu apgaismojumu, bojātu ielu infrastruktūru, vandālismu vai nekārtībām ap atkritumu konteineriem.
X
Lai operatīvi novērstu iedzīvotāju konstatētās problēmas Dobeles novada pilsētā un ciematos, Jums ir iespēja par to informēt pašvaldības operatīvos dienestus, piemēram, par bojātu ielu apgaismojumu, bojātu ielu infrastruktūru, vandālismu vai nekārtībām ap atkritumu konteineriem.

Labas pārvaldības saukļi sabiedrības informēšanai

Tiesībsargs aicina piedalīties aptaujā

Tiesībsargs sadarbībā ar atsaucīgajām Latvijas novadu pašvaldībām īstenoja informatīvo kampaņu “Īsa pamācība labā pārvaldībā”  http://www.tiesibsargs.lv/lv/pages/petijumi-un-publikacijas/kampanas/isa-pamaciba. Šīs kampaņas mērķis bija vēstīt, ka labas pārvaldības princips satur ne tikai tiesiskos aspektus, bet arī labas pārvaldības kā vērtības aspektus; tā veidojama valsts pārvaldei un sabiedrībai kopā.

Šogad tiesībsargs turpina labas pārvaldības principa īstenošanas izpēti, veicot iedzīvotāju aptauju. Tādējādi lūdzam Jūsu atbalstu, lai izplatītu informāciju par aptauju, kuras ietvaros tiktu noskaidroti labās prakses piemēri, kā arī lietas, kas dažādu iestāžu darbā būtu uzlabojamas. Aptaujas anketa pieejama šeit: http://ej.uz/labaparvaldiba

Tiesībsargs un pašvaldības aicina – cienīsim viens otru un nepagriezīsim muguru grūtībās!

 

1. Esi pieklājīgs!

Laba pārvaldība sākās ar pieklājību, ar valsts amatpersonu un darbinieku pretimnākošu attieksmi pret cilvēku, kas vērsies ar jautājumu iestādē. Tādēļ labas pārvaldības princips kā uzvedības norma paredz pienākumu valsts amatpersonām un darbiniekiem būt pieklājīgiem. Savukārt cilvēkiem ir tiesības to prasīt.

Taču jāatceras, ka pieklājība nav tikai ar likumu uzlikts pienākums, tā ir arī laba audzināšana. Savstarpēja pieklājība ir labākais veids, kā atrisināt cilvēkam vēlamo jautājumu un uzlabot labu pārvaldību.

2.  Esi atklāts!

Laba pārvaldība nozīmē arī atklātību. Tas nozīmē, ka valsts un pašvaldības iestādei pēc savas iniciatīvas vai pēc cilvēka lūguma ir pienākums nodrošināt, lai sabiedrībai būtu pieejama informācija, kura ir iestādes rīcībā vai kuru iestādei ir pienākums radīt. Piemēram, cilvēkam ir tiesības prasīt informāciju par iestādes darbu, sniegtajiem pakalpojumiem, par iestādes paveiktā darba rezultātiem, iestādē nodarbināto personu skaitu, atalgojumu u.c. Šādas informācijas sniegšana nodrošina veiksmīgu valsts pārvaldes un cilvēku sadarbību un uzlabo labu pārvaldību.

Taču jāatceras, ka iestāde nedrīkst sniegt informāciju par citu cilvēku datiem.

3.   Esi godprātīgs!

Labas pārvaldības princips paredz, ka valsts un pašvaldības iestādes rīcībai ir jāveicina privātpersonas tiesības un tiesiskās intereses. Veids, kā panākt šādu rīcību, ir godprātīgi pildīt savus pienākumus, t.i., objektīvi, godīgi un saprātīgos termiņos izskatīt cilvēka jautājumu.

Vienlaikus aicinām atcerēties, ka cilvēkam arī pašam jābūt godīgam un apzinīgam, piemēram, sniedzot pilnīgu un patiesu informāciju iestādei. Privātpersonai jāapzinās, ka valsts pārvalde kalpo visai sabiedrībai kopumā, tādēļ nav pieļaujama valsts pārvaldes resursu nelietderīga tērēšana, piemēram, vairākkārtīgi vēršoties iestādē par vienu un to pašu jautājumu, ja atbilde uz to jau ir sniegta.

4.  Esi pretimnākošs!

Labas pārvaldības princips paredz no valsts pārvaldes arī tādu rīcību, kas likumos nav tieši paredzēta, ja tas nepieciešams pretimnākošas attieksmes nodrošināšanai un privātpersonas tiesību ievērošanas veicināšanai. Tāpēc - valsts un pašvaldības iestādei pieņemto lēmumu vai izdarīto rīcību cilvēkam jāizskaidro ne tikai ar “likuma burtu”, bet arī cilvēcīgi atbilstoši katras personas uztverei un izpratnei.

Savukārt cilvēkam ir tiesības prasīt valsts pārvaldei pieņemto lēmumu izskaidrot saprotami.

5.  Esi atbildīgs!

Ja kāda jautājuma izskatīšana neietilpst konkrētās valsts vai pašvaldības iestādes kompetencē, tā nekavējoties par to informē iesniedzēju, iespējami norādot par jautājuma izskatīšanu atbildīgo iestādi, vai, ja tas ir lietderīgi, pati pārsūta cilvēka iesniegumu kompetentajai iestādei. Taču, pārsūtot iesniegumu, iestādei ir jāpārliecinās, vai attiecīgā iestāde ir tā, kura patiesi var palīdzēt.

6. Esi pieejams!

Laba pārvaldība uzliek pienākumu valsts un pašvaldības iestādei būt pieejamai ne tikai formāli, bet arī reāli.

Cilvēkam ir tiesības uz sasniedzamu valsts pārvaldi. Minētais nozīmē ne tikai fiziskās vides pieejamību ar vienlīdzīgām iespējām, tai skaitā, arī personām ar dažāda veida invaliditāti, bet arī informācijas pieejamību un iedzīvotājiem draudzīgu pieņemšanas laiku.

7. Esi saprātīgs!

Valsts pārvalde darbojas sabiedrības interesēs. Pie sabiedrības interesēm pieder arī samērīga privātpersonas tiesību un tiesisko interešu ievērošana. Pieņemot lēmumus, valsts un pašvaldības iestādei jānodrošina samērīgums starp privātpersonu un sabiedrības interešu ievērošanu.
Atceries, ka ikviena cilvēka tiesības ir jāsamēro ar citu cilvēku tiesībām.